二年前我做了一個很重要的決定,辭掉了快十年的工作,投入另一個領域。

當時偶然在網路上看到這首詩,覺得非常喜歡,也很符合自己心境,然後才發現,原來 Robert Frost 是美國很有名的詩人。

後來,和朋友討論,竟然 J 在十幾年前大一英文課堂上就曾讀過此詩 (那我的大一英文在幹嘛?晚了人家十幾年的感覺真可怕!),我還被恥笑譯的很爛; m 則說這首詩他很熟,因為就貼在他現在的老闆的辦公室門上!  



The Road not Taken     未竟之路 
─ Robert Frost (1874-1963)    from 'Mountain Interval' in 1916 

Two roads diverged in a yellow wood,       黃樹林中二路分歧, 
And sorry I could not travel both,               遺憾我無法二者皆至, 
And be one traveler, long I stood               身為孤單的旅人,我駐立良久, 
And looked down one as far as I could       向其中一路極目遠眺, 
To where it bent in the undergrowth;         直到它隱沒於樹林深處。 

Then took the other, as just as fair,             然我選擇了另一條路,秀美相仿, 
And having perhaps the better claim,          也許更值得, 
Because it was grassy and wanted wear;   因為碧草如茵極盼人至, 
Though as for that the passing there          過往人蹤, 
Had worn them really about the same,        似乎相差無幾。 

And both that morning equally lay             在兩條路同時伸展於前的那個早晨, 
In leaves no step had trodden black.        在落葉覆蓋下皆無踩踏痕跡。 
Oh, I kept the first for another day!           喔,我將第一條路留待他日, 
Yet knowing how way leads on to way,     未知前路如何接駁,
 I doubted if I should ever come back.       我懷疑是否還能再訪。 

I shall be telling this with a sigh               我將帶著嘆息陳述此事, 
Somewhere ages and ages hence:          在多年以後的某處: 
Two roads diverged in a wood, and I —   樹林裏有兩條叉路,而我 ─
I took the one less traveled by,                我選擇了這條人跡罕至之路, 
And that has made all the difference.       從此際遇大不相同。

arrow
arrow
    全站熱搜

    tt 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()